Komkommer en Kwel

Komkommer en Kwel

15-03 Geschreven door:

Leunend tegen een verroest campagnevehikel staar ik in het post-apocalyptische grafische landschap. Parapluconcepten en luchtkastelen drijven traag over de grauwe, monotone woestenij. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Hadden we dit kunnen voorkomen?

In de verte hoor ik ze. De functionalisten die dit landschap hebben platgeslagen. “Mooi is niet belangrijk! Waarom zouden de beste websites anders zo lelijk zijn?! High five, YEAH!” Ze slaan hun handen tegen elkaar. De reden van dit feestje ontgaat mij. Behalve dat dit tafereel mij persoonlijk erg verdrietig maakt, denk ik dat het begrip ‘mooi’ wél een belangrijke functie heeft.

In de supermarkt kiezen we voor de mooie, rechte, donkergroene komkommer. We trekken mooie sneakers aan en gaan achter onze mooie iMac zitten, om vervolgens te roepen dat een mooie website onbelangrijk is. Het moet functioneel zijn. Meer niet.

Een website valt natuurlijk niet te vergelijken met een komkommer, maar de reden waarom we een keuze maken is hetzelfde: de mooi-factor is bepalend. Wat is dat nu precies: mooi? Hoe maak je iets mooi? Kan ik die mooiheid wel bijhouden met mijn analytics? Dát is de reden waarom een website zo anders behandeld wordt dan andere communicatie-uitingen: meetbaarheid.

Die meetbaarheid heeft als gevolg dat veel websites er zo langzamerhand hetzelfde uitzien. Dat is niet zo gek. Als er eenmaal is bepaald wat goed werkt, dan wordt dat overal toegepast. De kleuren van een eerder gemaakte website worden veranderd en de ‘nieuwe’ website is klaar. Easy money. Recycling op z’n best: een afvalcentrale is er niets bij. Het onderscheidend vermogen van een baksteen, maar who cares? Het werkt toch?

Een website maakt deel uit van de identiteit. De doelgroep moet moeiteloos zijn weg vinden op jouw website, maar ook verliefd worden op je merk. Functie zonder vorm kan hier niet voor zorgen. Op lelijke, grauwe kromkommers wordt toch niemand verliefd? Maar al die rechte, donkergroene komkommers zien er hetzelfde uit, welke moet je dan kiezen?

De oplossing is logisch: durf te kiezen voor functionaliteit, maar ook voor onderscheidend vermogen. Wees niet bang om iets toe te voegen wat minder goed meetbaar is. Sprenkel mooiheid over de identiteit en laat dat doorsijpelen in je website. Vorm volgt functie, maar beide zijn even belangrijk en versterken elkaar.

Het grafische landschap is verdord en eentonig geworden. Maar het is nog niet te laat om het weer mooi te maken en ontwerpen meer smaak te geven. Weg met de luchtkastelen.

Ontdek hier welke smaken wij hebben gegeven of check de Vanille Facebook.