Hoe design kan leiden tot een omzet…

Hoe design kan leiden tot een omzet van 3 miljoen

18-02 Geschreven door: Marloes Jansink, Mede-eigenaar / Art Director

Een kop thee drinken op een terras is niks meer dan een tafel, een stoel en een kopje heet water met wat blaadjes erin. Toch? Waarom gaan we dan liever naar dat ene terras? Wat is het verschil? Het verschil is mijn vak en het heet beleving. Dat beleving ook leidt tot meer omzet licht ik toe in deze blog.

Onlangs werd Serre klant van ons. Serre is één van de restaurants in hotel Okura, een vijfsterrenhotel met een touch of Japan. Die 'touch' zie je onder meer terug op het prachtige terras waar twee kersenbomen (sakura) staan, die slechts een paar dagen per jaar bloeien. Is een kopje thee op dit terras hetzelfde als op een ‘gewoon’ terras?

Zo gaat het ook bij de koop van een kavel. Een kavel is voor mij meer dan een lap grond. Meer dan vierkante meters. Het is iemand zijn toekomstige thuis. Het is de plek waar je een woondroom realiseert.

Zo kwam 't Vaneker bij Vanille met een uitdagende vraag: hoe verkopen we 11 nieuwe kavels in ’t Vaneker? Ik weet dat mensen geen vierkante meters kopen. Mensen willen zien en voelen hoe het kan worden. Afmetingen op een plattegrond zijn belangrijk, de prijs ook maar bepalen niet of het goed voelt. Of het voelt als thuis.

Ik weet nog goed hoe wij ons eerste huis kochten. We hadden er al een paar bezichtigd en waren nog nergens warm van geworden. Ons huis zat er gewoon nog niet bij. Waar het precies in zat kon ik niet zeggen, totdat we toch maar gingen kijken in dat ene huis, in die doodlopende straat, met alleen een deur aan de voorkant en verder weggestopt zat tussen twee woningen. (Iets wat absoluut niet onze voorkeur had, want we woonden destijds aan een doorgaande straat en een beetje leven voor de deur vonden we prettig.)

Maar de foto’s en die deur maakten ons nieuwsgierig en enthousiast tegelijk: er kon wel eens iets heel moois schuil gaan achter die deur. En vanaf het moment dat we in de woonkamer stonden, omhoog keken zo de nok in, waren we verkocht! Deze plek voelde als thuiskomen.

Een kavel op ‘t Vaneker moet ook voelen als thuiskomen. We maakten een 360 graden animatie, waardoor mensen als het ware midden in het nieuwe Vaneker staan en rond kunnen kijken in hun toekomstige woonomgeving. Deze beleving hebben we samen met Squal verwerkt in een crossmediale campagne met preloader video’s, banners, digitale nieuwsbrieven, mupi’s en een direct mailing. Een sales gerichte campagne waarbij alles naar een doeltreffende landingspagina leidde.

Uiteindelijk werden er in de eerste week van de campagne 10 van de 11 kavels in optie genomen. In totaal een omzet van 3 miljoen. Beleving maakt van een terrasje pakken meer dan een tafel met een kopje heet water. Beleving maakt van een kavel meer dan vierkante meters. Design doet leven. En het vertaalt zich in tastbare euro’s. Rendement van design noemen we dat!

Vanille is een ontwerpbureau gespecialiseerd in identiteiten en beleving. Met gevoel voor materiaal, ambacht en techniek geven wij vorm. Ons werk geeft smaak, prikkelt zintuigen en raakt.

Bekijk hier de case van 't Vaneker of lees hier alle blogs.