Van professioneel partypooper tot v…

Van professioneel partypooper tot verhalenverteller

03-03 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis Mede-eigenaar / Art Director

Zelf vind ik dat ik het vetste werk heb ter wereld, maar ik merk dat het lastig is om uit te leggen wat ik nu precies doe. Neem een verjaardag. Ik ga zitten, drink m’n drankje, slik m’n slokje (vrij naar Extince). Ik kom in gesprek en ergens op de avond komt die ene vraag. Wat ik doe voor de kost? Sowieso al een belachelijke vraag trouwens, die ik koste wat het kost wil vermijden, maar goed. Ik ga er eens goed voor zitten, pak een blokje kaas en gooi het erin: “Ik help onze klanten met het ontwikkelen van hun identiteit en tot leven laten komen van hun merk, door middel van beleving en design.” 

(krekel geluiden) 

Ik zie de verwarring in hun ogen. Ik merk dat ze het een plekje willen geven, maar dat ze het niet echt snappen. De stilte wordt langer en ik kan me niet langer inhouden om toch verder te vertellen over mijn fascinatie. Een kwartier later, na een enthousiast verhaal over logo’s, typografie, beeldtaal, pictogrammen, fotografie, het rendement van onderscheidend design, responsive websites, call to actions, belevingen, exposities en als ik niet oppas ook nog storytelling, komt de opmerking:

“Ooooooh je werkt bij een reclamebureau?” Zucht...

Vaak ga ik er niet eens echt op in, omdat ik weet dat ik dan de partypooper ben. Zodra ik over mijn passie begin weet ik namelijk van geen ophouden. Maar ik ga het eens en voor altijd proberen uit te leggen, zodat ik mensen in de toekomst op dit blogbericht kan wijzen. Hoef ik ook niemand zijn avond meer te vergallen…

Het verhaal van een merk, service of product gaat verder dan alleen een logo. Het logo zelf legt een sterke fundering, maar hierna begint het echte bouwen pas. Het hele verhaal wordt pas verteld door het gebruik van visuele aspecten als typografie, patronen, kleur, textuur, audio, video… Ja ik weet het, daar gaan we weer, maar ik beloof dat het duidelijk wordt. Alles moet slim samenwerken om in te spelen op de steeds veranderende omgeving. Alleen zo kan het merk evolueren tot iets dat groter is dan een logo. Er zijn veel goede designers, maar een design op zich geeft niet de magie die zorgt voor een onderscheidend merk. Deze magie ontstaat alleen door het vertellen van een verhaal. Zie het als het schrijven van een boek en het logo is de introductie. Vervolgens is ieder hoofdstuk een nieuw essentieel onderdeel die verteld wordt via typografie, kleuren, foto’s, drukwerk, video’s, website, events enzovoort.

Bij Vanille ontwikkel ik verschillende visuele middelen om het verhaal rijker te maken. Op deze manier kan een merk zich onderscheidend in de markt zetten. Een plekje in de hoofden van mensen veroveren. Tot leven komen.

Laat me weten welke vragen je hebt over visuele identiteiten, beleving en design en ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden zonder te partypoopen of krekelgeluiden te veroorzaken. Stuur me een mail op ton@ikwilvanille.nl en we gaan samen zitten met een blokje kaas.

Vanille is een ontwerpbureau gespecialiseerd in identiteiten en beleving. Met gevoel voor materiaal, ambacht en techniek geven wij vorm. Ons werk geeft smaak, prikkelt zintuigen en raakt.

Proef hier van ons werk of lees hier alle blogs.