Blog
15-03 Geschreven door: Tom ten Voorde

Leunend tegen een verroest campagnevehikel staar ik in het post-apocalyptische grafische landschap. Parapluconcepten en luchtkastelen drijven traag over de grauwe, monotone woestenij. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Hadden we dit kunnen voorkomen?

In de verte hoor ik ze. De functionalisten die dit landschap hebben platgeslagen. “Mooi is niet belangrijk! Waarom zouden de beste websites anders zo lelijk zijn?! High five, YEAH!” Ze slaan hun handen tegen elkaar. De reden van dit feestje ontgaat mij. Behalve dat dit tafereel mij persoonlijk erg verdrietig maakt, denk ik dat het begrip ‘mooi’ wél een belangrijke functie heeft.

In de supermarkt kiezen we voor de mooie, rechte, donkergroene komkommer. We trekken mooie sneakers aan en gaan achter onze mooie iMac zitten, om vervolgens te roepen dat een mooie website onbelangrijk is. Het moet functioneel zijn. Meer niet.

Een website valt natuurlijk niet te vergelijken met een komkommer, maar de reden waarom we een keuze maken is hetzelfde: de mooi-factor is bepalend. Wat is dat nu precies: mooi? Hoe maak je iets mooi? Kan ik die mooiheid wel bijhouden met mijn analytics? Dát is de reden waarom een website zo anders behandeld wordt dan andere communicatie-uitingen: meetbaarheid.

Die meetbaarheid heeft als gevolg dat veel websites er zo langzamerhand hetzelfde uitzien. Dat is niet zo gek. Als er eenmaal is bepaald wat goed werkt, dan wordt dat overal toegepast. De kleuren van een eerder gemaakte website worden veranderd en de ‘nieuwe’ website is klaar. Easy money. Recycling op z’n best: een afvalcentrale is er niets bij. Het onderscheidend vermogen van een baksteen, maar who cares? Het werkt toch?

Een website maakt deel uit van de identiteit. De doelgroep moet moeiteloos zijn weg vinden op jouw website, maar ook verliefd worden op je merk. Functie zonder vorm kan hier niet voor zorgen. Op lelijke, grauwe kromkommers wordt toch niemand verliefd? Maar al die rechte, donkergroene komkommers zien er hetzelfde uit, welke moet je dan kiezen?

De oplossing is logisch: durf te kiezen voor functionaliteit, maar ook voor onderscheidend vermogen. Wees niet bang om iets toe te voegen wat minder goed meetbaar is. Sprenkel mooiheid over de identiteit en laat dat doorsijpelen in je website. Vorm volgt functie, maar beide zijn even belangrijk en versterken elkaar.

Het grafische landschap is verdord en eentonig geworden. Maar het is nog niet te laat om het weer mooi te maken en ontwerpen meer smaak te geven. Weg met de luchtkastelen.

Ontdek hier welke smaken wij hebben gegeven of check de Vanille Facebook.

Komkommer en Kwel

Iedere plek kan tot leven komen en een bruisend centrum worden. Dit leven komt vanuit mensen. Mensen die connecties maken, lachen en belangrijk werk verzetten. Maar dan moeten deze mensen wel het gevoel hebben dat ze kunnen bijdragen aan het vormen van deze straat, markt of buurt. Zonder deze bijdrage komt een plek nooit tot leven. Vanuit deze gedachten zie ik kansen om mijn werkomgeving verder tot leven te laten komen.

Iedere dag loop ik over CeeCee, een creatief bedrijventerrein in hartje Roombeek te Enschede. Niets mis mee. Maar vanaf het begin zijn er enkele kavels leeg blijven staan. Leeg zijn ze waardeloos voor de buurt en fungeren ze vooral als poepveld. Met deze kavels wil ik hernieuwde energie gaan creëren: het is tijd voor een facelift. Door middel van tijdelijke ingrepen en activiteiten kunnen we het omtoveren tot een bruisend centrum. Dat lijkt me ontzettend gaaf voor CeeCee. Een inspirerende plek waar altijd iets gebeurt. Dit is de kans om er vette shit van te maken.

Vanuit deze ambitie hebben wij dit opgepakt met een team van specialisten. We zijn aan het onderzoeken hoe we containers met flexibele functies in kunnen zetten. Hiervoor gaan we in gesprek met bewoners, onderwijs, ondernemers en medewerkers om te horen wat ze zouden willen. Ons doel is om bij te dragen aan de economische ontwikkeling van het gebied. Hiervoor willen we een ontmoetingsplek creëren voor de buurt op het snijvlak van kunst, cultuur, food en recreatie. Hieronder 5 mogelijke manieren waarop de containers ingezet kunnen worden om deze economische ontwikkeling te bereiken. 

1 Landmark

Een eyecatcher die direct de aandacht trekt door opvallende architectuur. Een unieke plek waar toeristen een rondje voor om lopen. Zo worden inwoners extra trots op hun buurt.

2 Stadstuin

In samenwerking met AOC ontwikkelen we een stadstuin. Een prachtig stuk groen midden tussen de stenen. Even helemaal weg van de sleur en tot rust komen. De container kan ingezet worden als open bibliotheek of slow food standje. Het hele project is een voedingsbodem voor talent, dit door de samenwerking met het onderwijs.

3 Playground

Iets nieuws voor de kinderen en jongeren in de buurt. Een creatieve speelplaats die uitnodigt tot experimenteren. De containers bieden een thuis en een kapstok voor de speeltoestellen. Daarnaast dient het voor jong talent als podium en een plek om te oefenen.

4 Tijdelijke werkplekken

Om de lijn met het omliggende bedrijventerrein door te zetten, worden de containers ingezet als flexibele werkplekken. Voor ondernemers, professionals en studenten. Kleine containers voor focus en om werk gedaan te krijgen. Grote containers voor samenwerkingen, spontaan en gepland.

5 Learning

ArtEZ Enschede wil meer ruimte, Saxion wil nog meer aansluiting met de praktijk en CeeCee wil meer leven op het terrein. Door ruimte te faciliteren voor ArtEZ en Saxion worden opleiding en praktijk letterlijk aan elkaar verbonden. Denk aan aan ateliers, werkplaatsen, exposities en studieplekken.

We willen alles vorm geven vanuit bijdragen van geïnteresseerden. Dus als je enthousiast wordt, ideeën hebt of mee wilt denken, laat hieronder van je horen!

Vanuit Vanille zijn we vanaf het begin betrokken geweest bij de identiteit van CeeCee, CeeCeeCenter en de nieuwe creatieve broedplaats The Cee Spot.

Lees hier de basisopzet van het plan.

Vanille is een ontwerpbureau gespecialiseerd in identiteiten en beleving. Met gevoel voor materiaal, ambacht en techniek geven wij vorm. Ons werk geeft smaak, prikkelt zintuigen en raakt.

Proef hier van ons werk of lees hier alle blogs.

Van poepveld naar vette shit -
5 manieren om een buurt tot leven te wekken
03-03 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Zelf vind ik dat ik het vetste werk heb ter wereld, maar ik merk dat het lastig is om uit te leggen wat ik nu precies doe. Neem een verjaardag. Ik ga zitten, drink m’n drankje, slik m’n slokje (vrij naar Extince). Ik kom in gesprek en ergens op de avond komt die ene vraag. Wat ik doe voor de kost? Sowieso al een belachelijke vraag trouwens, die ik koste wat het kost wil vermijden, maar goed. Ik ga er eens goed voor zitten, pak een blokje kaas en gooi het erin: “Ik help onze klanten met het ontwikkelen van hun identiteit en tot leven laten komen van hun merk, door middel van beleving en design.” 

(krekel geluiden) 

Ik zie de verwarring in hun ogen. Ik merk dat ze het een plekje willen geven, maar dat ze het niet echt snappen. De stilte wordt langer en ik kan me niet langer inhouden om toch verder te vertellen over mijn fascinatie. Een kwartier later, na een enthousiast verhaal over logo’s, typografie, beeldtaal, pictogrammen, fotografie, het rendement van onderscheidend design, responsive websites, call to actions, belevingen, exposities en als ik niet oppas ook nog storytelling, komt de opmerking:

“Ooooooh je werkt bij een reclamebureau?” Zucht...

Vaak ga ik er niet eens echt op in, omdat ik weet dat ik dan de partypooper ben. Zodra ik over mijn passie begin weet ik namelijk van geen ophouden. Maar ik ga het eens en voor altijd proberen uit te leggen, zodat ik mensen in de toekomst op dit blogbericht kan wijzen. Hoef ik ook niemand zijn avond meer te vergallen…

Het verhaal van een merk, service of product gaat verder dan alleen een logo. Het logo zelf legt een sterke fundering, maar hierna begint het echte bouwen pas. Het hele verhaal wordt pas verteld door het gebruik van visuele aspecten als typografie, patronen, kleur, textuur, audio, video… Ja ik weet het, daar gaan we weer, maar ik beloof dat het duidelijk wordt. Alles moet slim samenwerken om in te spelen op de steeds veranderende omgeving. Alleen zo kan het merk evolueren tot iets dat groter is dan een logo. Er zijn veel goede designers, maar een design op zich geeft niet de magie die zorgt voor een onderscheidend merk. Deze magie ontstaat alleen door het vertellen van een verhaal. Zie het als het schrijven van een boek en het logo is de introductie. Vervolgens is ieder hoofdstuk een nieuw essentieel onderdeel die verteld wordt via typografie, kleuren, foto’s, drukwerk, video’s, website, events enzovoort.

Bij Vanille ontwikkel ik verschillende visuele middelen om het verhaal rijker te maken. Op deze manier kan een merk zich onderscheidend in de markt zetten. Een plekje in de hoofden van mensen veroveren. Tot leven komen.

Laat me weten welke vragen je hebt over visuele identiteiten, beleving en design en ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden zonder te partypoopen of krekelgeluiden te veroorzaken. Stuur me een mail op ton@ikwilvanille.nl en we gaan samen zitten met een blokje kaas.

Vanille is een ontwerpbureau gespecialiseerd in identiteiten en beleving. Met gevoel voor materiaal, ambacht en techniek geven wij vorm. Ons werk geeft smaak, prikkelt zintuigen en raakt.

Proef hier van ons werk of lees hier alle blogs.

Van professioneel partypooper tot verhalenverteller
18-02 Geschreven door: Marloes Jansink

Een kop thee drinken op een terras is niks meer dan een tafel, een stoel en een kopje heet water met wat blaadjes erin. Toch? Waarom gaan we dan liever naar dat ene terras? Wat is het verschil? Het verschil is mijn vak en het heet beleving. Dat beleving ook leidt tot meer omzet licht ik toe in deze blog.

Onlangs werd Serre klant van ons. Serre is één van de restaurants in hotel Okura, een vijfsterrenhotel met een touch of Japan. Die 'touch' zie je onder meer terug op het prachtige terras waar twee kersenbomen (sakura) staan, die slechts een paar dagen per jaar bloeien. Is een kopje thee op dit terras hetzelfde als op een ‘gewoon’ terras?

Zo gaat het ook bij de koop van een kavel. Een kavel is voor mij meer dan een lap grond. Meer dan vierkante meters. Het is iemand zijn toekomstige thuis. Het is de plek waar je een woondroom realiseert.

Zo kwam 't Vaneker bij Vanille met een uitdagende vraag: hoe verkopen we 11 nieuwe kavels in ’t Vaneker? Ik weet dat mensen geen vierkante meters kopen. Mensen willen zien en voelen hoe het kan worden. Afmetingen op een plattegrond zijn belangrijk, de prijs ook maar bepalen niet of het goed voelt. Of het voelt als thuis.

Ik weet nog goed hoe wij ons eerste huis kochten. We hadden er al een paar bezichtigd en waren nog nergens warm van geworden. Ons huis zat er gewoon nog niet bij. Waar het precies in zat kon ik niet zeggen, totdat we toch maar gingen kijken in dat ene huis, in die doodlopende straat, met alleen een deur aan de voorkant en verder weggestopt zat tussen twee woningen. (Iets wat absoluut niet onze voorkeur had, want we woonden destijds aan een doorgaande straat en een beetje leven voor de deur vonden we prettig.)

Maar de foto’s en die deur maakten ons nieuwsgierig en enthousiast tegelijk: er kon wel eens iets heel moois schuil gaan achter die deur. En vanaf het moment dat we in de woonkamer stonden, omhoog keken zo de nok in, waren we verkocht! Deze plek voelde als thuiskomen.

Een kavel op ‘t Vaneker moet ook voelen als thuiskomen. We maakten een 360 graden animatie, waardoor mensen als het ware midden in het nieuwe Vaneker staan en rond kunnen kijken in hun toekomstige woonomgeving. Deze beleving hebben we samen met Squal verwerkt in een crossmediale campagne met preloader video’s, banners, digitale nieuwsbrieven, mupi’s en een direct mailing. Een sales gerichte campagne waarbij alles naar een doeltreffende landingspagina leidde.

Uiteindelijk werden er in de eerste week van de campagne 10 van de 11 kavels in optie genomen. In totaal een omzet van 3 miljoen. Beleving maakt van een terrasje pakken meer dan een tafel met een kopje heet water. Beleving maakt van een kavel meer dan vierkante meters. Design doet leven. En het vertaalt zich in tastbare euro’s. Rendement van design noemen we dat!

Vanille is een ontwerpbureau gespecialiseerd in identiteiten en beleving. Met gevoel voor materiaal, ambacht en techniek geven wij vorm. Ons werk geeft smaak, prikkelt zintuigen en raakt.

Bekijk hier de case van 't Vaneker of lees hier alle blogs.

Hoe design kan leiden tot een omzet van 3 miljoen
03-02 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Philips Lighting is de grootste lichtvoorziener van de wereld. Na de zon natuurlijk. TriMM vroeg ons voor het design van de Lighting website. Tegelijk was Lighting het eerste onderdeel die overstapte naar het nieuwe Philips brand design, dus we mochten in het begin veel pionieren.

Een mooie uitdaging om een high level concept van GriDD door te vertalen naar design. Daarnaast moest het geschikt zijn voor alle culturen. Zo blijken zwart wit foto’s in China te betekenen dat de gefotografeerde niet meer onder ons is…

Meer dan 8.000 klanten gaven input, wat wij verwerkten tot 45.000 productpagina’s die binnen enkele klikken te bereiken waren. As we type wordt de website uitgerold naar alle landen en de SEO ranking is nu al met 40% verbeterd.

Ook anderen hebben het licht gezien: het design is genomineerd voor de Dutch interactive awards en Philips Lighting heeft de '2015 WebAward for outstanding achievement' gewonnen. Deze WebAward is een internationale competitie die in het leven is geroepen door Web Marketing Association om de beste website in 96 branches te onderscheiden.

Website Philips Lighting
14-04 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Niet dat ik groene vingers heb ofzo.
Maar ik heb vroeger als vakantiebaantje in de groenvoorziening gewerkt.
Hele dagen buiten in de zon, weg vanachter mijn commodore 64.
De enigszins bleke ik kreeg zelfs kleur achter mijn oren.
Ik moest schoffelen, al het onkruid tot aan de wortel moest weg.
Geen consessies, geen excuses, weg moest die rommel.

Nu zul je je afvragen waarom een tekst, geschreven door een ontwerper, hiermee begint.
In een gesprek met een bevriend ontwerper kwam het woord schoffelen voorbij in de context van even weer een paar opdrachtjes wegschoffelen. Een kreet waarmee de dag werd begonnen. Ik moest er in het begin wel een beetje om lachen maar eigenlijk liet het mij de hele week niet los. Ik zag mij zelf weer losgaan op het groen met mijn scherp geslepen schoffel. Iedere dag hetzelfde, weken lang. Voor mij het moment om met mijzelf af te spreken om uit alles wat ik doe iets te leren en niets op de automatische piloot te doen.

Helaas hoor ik het wel vaker om mij heen.
Bureaus en ontwerpers die alle opdrachten zien als productie klussen.
Alles binnen de gestelde tijd.
Geen stapje extra.
Werken om het werken. Werken om de omzet.

Ik ken de bureaus. De slikke praatjesmakers. In de gesprekken met de klant natuurlijk mega aardig, een glimlach, een grapje, maar nog voordat de opdrachtgever de deur achter zich heeft dichtgedaan gaat het er alleen nog maar om hoe de opdracht zo snel mogelijk de deur uitgebonjourd kan worden en de al lang voorbereidde factuur verstuurd kan worden. Niks vernieuwing, niks innovatie, niks verbetering om over het uiteindelijke resultaat maar te zwijgen. Een schande voor ieder zichzelf respecterend ontwerper die wel wil innoveren, vernieuwen en verbeteren.

Ik kan dit niet. Ik wil dit niet.
Sterker nog, ik kan mij hier echt boos om maken.
Het is respectloos. Respectloos naar jezelf als ontwerper, respectloos naar ons vak maar zeker ook naar de opdrachtgevers.

Ja natuurlijk realiseer ik mij dat ik door deze stellingname ook wel een paar keer gigantisch op mijn bek ben gegaan maar so be it. This is it. Take it or leave it. Wat ik wel weet is dat ik volledig achter hetgeen sta dat ik maak en dat ik te allen tijde iedereen recht in de ogen kan kijken. Het gaat om wederzijds vertrouwen. Het planten van een zaadje, het laten uitgroeien tot iets moois. Samenwerken aan mooie producten, samen innoveren, samen vernieuwen, samen zorgen voor een fantastisch resultaat maar misschien wel het allerbelangrijkste, samen de wereld een beetje mooier maken.

Bij Vanille realiseren wij ons terdege dat het niet voor iedereen weg is gelegd om te werken met een professioneel designburo. Bij ons moet de schoorsteen ook roken, dus ja, ook wij vragen geld voor onze diensten. En nee, we zijn niet de goedkoopste. Dat willen we ook niet zijn. Wat ik wel kan zeggen is dat we de centen meer dan waard zijn. Vraag maar aan onze huidige opdrachtgevers.

Wij investeren graag in innovatieve startups, kunstenaars, culturele instellingen, in mensen met een visie om de wereld te verbeteren, de grootdenkers, mensen met lef, de wereldvermooieraars, voor wie het niet altijd mogelijk is om een professioneel designer in te schakelen. Wij denken dat we samen de wereld een beetje mooier kunnen maken.
 

Schoffelen
04-03 Geschreven door: Marloes Jansink

Sinds vorige week hebben wij een buurtkok. En met 'wij' bedoel ik 'wij bewoners van de Nieuwe Es in Borne'. Briljant! Ik voel me gewoon een beetje trots. En een beetje rijk. Alsof ik iets bezit wat ik me eigenlijk niet kan veroorloven, maar in een vlaag van verstandsverbijstering gewoon gekocht heb. En ik ben fan. Ik heb het nog niet eens geproefd maar ik ben fan.

Gisteravond vond ik voor de tweede keer een briefje van de smulpaap van Borghende in de brievenbus. Je weet wel, zo'n hobbybob-A4tje met tekst gevuld (goddank geen comic sans) in een paar mooie kleurtjes en wat afbeeldingen op een inktjetprinter geprint. Een glimlach vult mijn mond, 'nieuwsbrief' staat erboven. Naast het menu van aankomende week lees ik wat tips en speciale aanbiedingen. (upselling, slim). Verder staan in een paar regels de bevindingen van week één beschreven. Ik lees over mijn mede buurtgenoten dat ze specifieke wensen geuit hebben en daarom heeft onze smulpaap nu een paar lijntjes ingevoegd. Lijntjes om ideeën op te schrijven (engagement, goed bezig!)

Als ontwerper denk je altijd dat alles mooier en beter moet. Die 'bemoeizucht' hoort een beetje bij het vak. Het is die vaste overtuiging dat het altijd beter kan en dus ook beter moet. Maar soms moet je helemaal niks, alleen je plek weten, en de smulpaap van Borghende is perfect in al z'n kneuterigheid: het is een goed idee, het heeft een kloppend hart en er is markt voor. (Dat kan ik zelf controleren door met een schuin oog de deur van de achterbuurman in de gaten te houden ;-) Kortom alle basisingrediënten om smaakmaker van de buurt te worden zijn aanwezig en hij gaat ervoor, hij doet het gewoon, hulde!

Dat zouden we allemaal eens moeten doen. Bombardeer imperfectie tot je grootste vriend en ga er gewoon voor! Vergeet the holy grail en begin met kleine stapjes. Zo heb ik het op school ook altijd geleerd: de weg er naar toe is belangrijker dan het eindresultaat. Klonk als behoorlijke onzin toen, want mijn vak heet communicatie en daarin draait het toch echt om resultaat. Maar als je de weg er naartoe niet met liefde en aandacht benadert kom je nooit tot het ultieme eindresultaat.

Vanavond ga ik eerst maar eens het recept van de buurman (be)proeven. Zalmfilet met geglaceerde worteltjes en aardappels staat op het menu, hmmm. Ik kan niet wachten.
Oh en trouwens, er staat nog een huis te koop in onze straat, een buitenkans. Check funda

Fotografie: borneboeit.nl

De smulpaap van Borghende
25-02 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Ik betrap mij erop dat ik het weinig doe...
Natuurlijk weet je diep van binnen wel dat je het veel meer móet doen. Maar goed, het internet is altijd zo dichtbij, een paar klikken en je wordt voorzien in je behoefte. Ik kan behoorlijk opgewonden raken van wat ik allemaal online tegenkom. Maar toch... achteraf, na een paar minuten, realiseer je je dat je iets mist. Je weet wel, dát.. Dat echte.

FITC Amsterdam 2015. Design. Technology. Cool shit.
Twee dagen volgepakt met sprekers van over de hele wereld die vertellen over het echte: hun passie, over wat ze maken, wat ze hebben gemaakt, wat ze inspireert. De ene spreker zenuwachtig, de andere volleerd spreker. De ene over de inhoud achter het werk de ander over techniek. De ene met wijze lessen, de ander met hilarische voorbeelden. Ontmoetingen met leuke mensen, diepe gesprekken, lachen gieren brullen. Alles echt live en dichtbij.

Ik absorbeer. In mijn hoofd is het een wervelwind. In het begin maak in aantekeningen maar na twee sprekers realiseer ik mij dat dit totaal geen zin heeft. Ik zit zo vol adrenaline dat ik het liefst naar huis wil om meteen aan het werk te gaan. Vanaf morgen word ik illustrator, programmeur, 3d expert, animator, alles, alles, alles...

In de loop van de dag begin ik rustiger te worden en realiseer ik mij hoe mooi mijn vak is. Dat ik gezegend ben met het mooiste beroep ter wereld. Dat ik mag werken met de fijnste collega’s en dat ik mag werken met de meest fantastische illustratoren, programmeurs, 3d experts, animatoren, tekstschrijvers etc etc etc. 
Echte mensen. The right people.

Bij thuiskomt ligt mijn ega al te slapen.
Zacht fluister ik in haar oor; “Schat, ik ga het veel vaker doen. Ik ga veel vaker dit soort evenementen bezoeken.”
Voldaan val ik in slaap.

Ik doe het te weinig
17-10 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

In Twente is enorm veel te beleven maar wat we misten was een onafhankelijk overzicht van activiteiten op creatief gebied. Na de zoveelste “Shit had ik dat geweten, was ik er naar toegegaan” vonden we het tijd voor Twentwatchers!

Twentwatchers is ontstaan binnen een groep Twentse creatieven uit diverse disciplines, waar Vanille ook onderdeel van uitmaakt. En we hebben ons ten doel gesteld om je alle mooie, spannende, interessante en opvallende dingen onder de neus te schuiven die wij de moeite waard vinden om al je zintuigen aan over te geven!

We zijn inmiddels al een tijdje in de lucht maar mocht je er nog geen kennis van genomen hebben, dan wordt het hoog tijd voor Twentwatchers!

www.twentwatchers.nl en op youtube

Twentwatchers vult de leegte
30-05 Geschreven door: Jana Jakobs

Voor de 5de keer op rij hebben wij, als partner van I am Media, het creatief concept ontwikkeld. Met dit jaar als thema TOUCHED: een reis langs touchpoints, moments of truth en touchscreens. Met de veelvragende consument als uitgangspunt en creatieve techniek als antwoord. Met sprekers die laten zien hoe ze precies de juiste mensen, op precies de goede manier, op precies het goede moment weten te raken. Deze combinatie tussen techniek, mens en emotie hebben we vertaald naar een persoon wiens gezicht wordt aangeraakt met een pinch, swipe en touch beweging. Ook in de typografie van het woord TOUCHED komt het aanraken terug door de tekst met vingerverf uit te schrijven.

Met speciale dank aan New Day studio die de fotografie heeft gesponsord.

Wil je erbij zijn? Bestel dan je kaarten via: iammedia2014.nl

Touched! I am Media 2014
03-01 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Zoals we hier al eerder schreven zijn wij samen met 100%FAT, Leftfoot Media en Museum TwentseWelle bezig met het organiseren van een serie exposities en evenementen over het internet in Museum TwentseWelle (Enschede). Gedurende de hele kerstvakantie draaide de kick-off 'Het Minecraft Experiment' voor de jongste generatie internetgebruikers met volop mogelijkheid om te gamen, presentaties te zien en om zelfs je gebouwde object in 3d te laten printen. Er was zo veel belangstelling dat we een extra workshop dag hebben ingelast maar ook met deze extra dag konden we helaas niet voldoen aan alle inschrijvingen.

Ondertussen zijn we alweer druk bezig met het volgende evenement. We keep you posted.

Minecraft Experiment
24-12 Geschreven door: Mieke Kremer

you may not quite get one, but you won’t come up with a handful of mud either”. 
Leo Burnett (1891-1971)

Ook wij zijn het afgelopen jaar op zoek gegaan naar de ‘sterren’ en we zijn ver gekomen! We zijn verhuisd naar het creatieve CeeCee in Enschede. We hebben onze kennis en kunde verbreed door een nauwe samenwerking met SQUAL. We hebben een lang gekoesterde droom verwezenlijkt door het openen van de conceptstore The Upperside. En natuurlijk hebben we gestreefd het ultieme te halen uit het werk dat we samen met onze klanten mochten maken.

Tussen Kerst en Oud & Nieuw gaan we thuis genieten van al het moois om ons heen. En daarna gaan we weer door, reaching for the stars, ook in 2014!

Wij wensen iedereen hele fijne feestdagen toe en een geweldig 2014!

Marloes, Ton, Jana & Mieke

12-07 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Een paar maanden geleden ontwikkelden we als tribute aan de diverse sub-culturen van Hengelo, een logo ontwerp voor op een t-shirt, The Hengelo University of Hard Knocks.
Hoewel Hengelo diverse sub-culturen heeft die vroeger en nu landelijk behoorlijk naam hebben gemaakt was het vooral de humor die op gepakt is via de diverse social media kanalen. We besloten in eigen beheer in een kleine oplage T-shirts te gaan zeefdrukken zodat iedereen die zich nauw betrokken voelt met Hengelo het vanaf nu kan uitdragen. De shirts verspreiden zich nu over Hengelo en de rest van de wereld. Momenteel zijn er diverse producers in de dance-scene bezig met The Hengelo University of Hard Knocks tracks.

Inmiddels heeft de verspreiding van de shirts een vlucht genomen want ze worden gedragen in de video-clip van geboren Hengeloër Jeffrey Spalburg, Hengelo-o-o!
Het nummer komt uit zijn cabaretvoorstelling en is nu op veler verzoek uitgebracht als videoclip. Sinds het uitbrengen wordt de clip massaal gedeeld op diverse socialmedia kanalen en is de video inmiddels al ruim 300.000 keer bekeken op youtube. De landelijke media bombardeerde de clip tot zomerhit van 2013! En zo is ons prachtige shirt te zien in o.a. het NOS journaal (vanaf 7.11 min) en RTL Boulevard.

Wil je ook zo'n Hengelo University of Hard Knocks shirt, dan kan dat!

De shirts zijn verkrijgbaar in 2 soorten: Zwart met witte opdruk of donkerblauw met gele opdruk. De kosten voor het shirt zijn €25,00 inclusief verzendkosten (vooraf te betalen op rekening van ABN AMRO 46.60.70.365 op naam van Vanille, o.v.v. naam, adres, maat en kleur) en €20,00 wanneer je hem zelf haalt bij Johan van Popeye, Drienerstraat 9 in Hengelo.

De zwarte shirts zijn gedrukt als limited edition en inmiddels nog beperkt verkrijgbaar. Mocht je een zwart shirt willen informeer dan eerst even of je maat nog verkrijgbaar is.

Bestel je shirt hier

Van ieder verkocht shirt gaat € 5,00 naar een nader te bepalen Hengelose subcultuur. De besprekingen hierover zijn op dit moment gaande. We houden je op de hoogte!

 

 

 

Hengelo-o-o, Hengelo University of Hard Knocks
16-06 Geschreven door: Marloes Jansink

Na 45 dagen campagne voeren op Kickstarter is de beoogde funding van 80K ruimschoots overtroffen! In totaal werd er bijna 265K binnengehaald en gaat de pre-ordering gewoon door op: embraceplus.com.

Niet alleen het enthousiasme van de backers op Kickstarter toont het succes van dit project, inmiddels is de Embrace+ ook opgepakt door meerdere toonaangevende sites. Zo staat er vandaag een artikel over de Embrace plus op de voorpagina van Mashable.com en op nu.nl

 

Embrace plus
24-05 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Met wederom topsprekers op het podium als o.a. Kees Koolen (Booking.com) en Mascha Driessen (ex Google, nu YouToo) gaat I AM MEDIA (inmiddels voor het vijfde jaar) op zoek naar online ontwikkelingen, producten, diensten, apps en sites die de hype voorbij zijn. 

Lees het laatste nieuws over de sprekers op hier en vergeet vooral niet je kaarten te bestellen. De aankomende periode zullen er nog meer sprekers worden aangekondigd.

Oh en euhm... drie keer raden wie er verantwoordelijk is voor de uitingen?

Dit jaar gaat I AM MEDIA 'Through the Hype'
23-05 Geschreven door: Marloes Jansink

Per 3 juni zijn we verhuisd naar bedrijventerrein CeeCee in Enschede.

En met een goede reden. We werken samen met SQUAL: nog meer verdieping, nog meer kennis, nog meer (online) slagkracht en met veel nieuwe collega's om ons heen. Kom gerust sfeer proeven aan de Moutlaan in Enschede.

Maak kennis met SQUAL

02-05 Geschreven door: Marloes Jansink

Onlangs werden we benaderd om een identiteit te ontwikkelen voor een ambitieus project wat middels Kickstarter.com gefunded zou moeten worden. De Embrace+ is een armband die je in contact houdt met je smartphone. Met de bijgeleverde app kan je kleuren toekennen aan allelei notificaties als sms, facebook mentions, twitterberichten etc. Zo hoef je niets te missen maar ook niet constant met je telefoon in de hand te lopen. Een useful sieraad met veel potentie en helemaal van deze tijd!

Omdat de eerste lancering niet helemaal volgens plan verliep werd Vanille benaderd en besloten we Rudi en Paul te helpen bij de relaunch van de Embrace+. Met een betere positionering, eigen identiteit en redesign van de app, hebben we 8 dagen na lancering op Kickstarter de benodigde funding van 80K al binnengehaald! 

Wow, die wil ik ook!

Embrace+
13-12 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Een mooie uitdaging was het om een passende identiteit en een toolset voor de verdere communicatie te ontwikkelen voor een festival waarbij hoog wordt ingezet. FYF’14 World Innovation Festival. Waarbij FYF staat voor Five Years Forward.

Centraal staan de belangrijkste technologische innovaties die over 5 jaar invloed kunnen hebben op het ondernemen en de maatschappij. Doel is om in 2014 FYF’14 te organiseren met onder andere een tweedaags innovatiefestival voor topmensen van internationaal opererende high-tech bedrijven, innovatieve ondernemers en hun klanten. Misschien wel met sprekers als Bill Gates of Larry Page!
 

FYF'14
12-11 Geschreven door: Marloes Jansink

Om dit kracht bij te zetten hebben we een nieuwe website!  Vol met mooie projecten, sterke concepten en bekroonde eindresultaten.

En wij als smaakmakers vinden het visuele aspect van ons werk belangrijk, dus is er vooral veel te zien! En dan niet alleen de eindresultaten, maar juist ook het proces. We brengen iedere opdracht namelijk eerst terug naar de kern en beginnen dan te bouwen. Dat levert ons duidelijke kaders op. Kaders om mee te experimenteren, kaders om buiten te stappen en kaders om verwachtingen waar te maken. Zonde om dit dan niet te delen, toch?
Dus kijk rustig rond en als een project je aanspreekt dan scroll je naar beneden voor alle ins en outs!

En smaakt dit naar meer? Laat het ons dan vooral weten. We willen het rendement van design graag verder verspreiden!

fotografie sfeerbeelden: Johan Visschedijk

Vanille smaakt naar meer!
04-11 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Omdat het de vorige keer een geslaagde avond was, organiseren we een BYOB Twente 2!
Dit keer doen we dat op 16 November vanaf 20 uur opnieuw op de muren van TETEM kunstruimte.

BYOB? BYOB (Bring Your Own Beamer) is a serie of one-night-exhibitions hosting artists and their projectors. Nou dat dus. VJ sets, Kinect installaties, foto series of homevideo's als jij het wil laten zien en je beamer mee brengt, zorgen wij voor een stuk muur en een stekker voor je beamer.

Voor meer info over BYOB Twente kun je terecht op www.byobtwente.nl of op de facebookpagina

BYOB 2
18-10 Geschreven door: Marloes Jansink

Vanochtend in alle vroegte stapten we in de auto naar Almere. De nieuwe Iphone 5 van Daniël navigeert ons probleemloos om alle files heen. En daar staan we dan anderhalf uur later in de papierhemel van Antalis!

Als kleine kinderen in een snoepwinkel worden we losgelaten in de monsterkamer en trekken we iedere lade open op zoek naar bijzondere papiersoorten voor onze nieuwe huisstijl. Hans Bootsma, papieradviseur en vakidioot van beroep, loodst ons met plezier door alle rijen en soorten. En staat ons toe om links en rechts wat papieren in onze tas te laten verdwijnen. Zonde dat deze man over enkele maanden met pensioen moet. Ja, moet! Hij heeft er helemaal geen zin in en praat daarom snel over het onderwerp heen en komt met een bijzondere papiersoort aanzetten: 'Deze móeten jullie hebben!'. En zo gaat er achter iedere lade een verhaal schuil, verhalen over beleving, aaibaarheid, looprichting, watermerken, verzin het maar… Hans weet ieder normaal ogend papiertje om te turnen in bladgoud, we hangen aan zijn lippen. De schroom is inmiddels van ons afgevallen en we stellen vraag na vraag. Tja, nu we er toch zijn kunnen we maar beter alles uit de kast halen, nietwaar? Nee, niet al het papier hoor! We hebben genoeg achtergelaten ;-)

Na een welverdiende lunch krijgen we ter afsluiting nog een rondleiding door het bedrijf. En na een inspirerende dag keren we met een pak papier onder de arm huiswaarts. We weten het zeker, wij zijn het eerste bedrijf waar je met plezier een offerte aanvraagt of een factuur ontvangt!

Een kijkje achter de poorten van de papierhemel Antalis
20-09 Geschreven door: Jana Jakobs

Op donderdag 20 september organiseerde Ambiq een symposium voor professionals van professionals. Waarbij iedereen de gelegenheid kreeg om ervaringen in de hulpverlening aan jongeren en volwassenen te delen. Een energieke dag vol inspiratie met actuele thema's, interessante sprekers, creatieve workshops, lezingen en discussies. Vanille heeft Ambiq geholpen bij de organisatie van dit symposium dat plaatsvond in de creatieve fabriek. En met 330 deelnemers werd de eerste editie een groot succes. 

Lees hier een uitgebreid verslag

 

Ambiq organiseert symposium Interaqtie'12
01-12 Geschreven door: Ton Nieuwenhuis

Mooi om te lezen dat hetgeen wij altijd verkondigen nu ook echt is onderzocht en waar gebleken: 'Onafhankelijk bewijs commerciële waarde design', kopt het artikel van op de site van de BNO. Zoals wij het zelf ook wel zo mooi noemen: Het rendement van design. Op de site van de Brancheorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) is er meer te lezen over het onderzoek. Mocht je net zo geïnteresseerd zijn als wij dan staat er onderaan de pagina een linkje naar de pdf van het complete onderzoek! 

Effectiviteit van Design
12-10 Geschreven door: Marloes Jansink

Gemeente Borne heeft de Galjaardprijs 2011 gewonnen voor het ambitieuze project MijnBorne2030. Zowel de vakjury als de publieksjury kozen voor MijnBorne2030 als meest innovatieve overheidscampagne.

De jury roemde de degelijkheid van het project, de goede samenhang tussen oude en nieuwe media en de wijze waarop de gemeenschap aan het woord werd gelaten. “De effectiviteit dwingt respect af voor een doel dat zo ver in de toekomst ligt", aldus voorzitter van de jury Guido Rijnja. De gemeente Borne won ook overtuigend de publieksprijs. MijnBorne2030 is een visietraject op de toekomst, met de hoogste vorm van burgerparticipatie. Maatschappelijke partners en burgers hadden invloed op het totale proces. Het doel was te komen tot een door de gemeenschap ontwikkelde en gedragen visie op de toekomst van Borne. Met de gemeente als projectleider en partner.

Wij hebben de gemeente Borne geholpen bij het activeren van de Bornse gemeenschap en daarnaast alle communicatie uitingen verzorgd om dit unieke project tot een succes te maken. Daarom voelt deze prijs ook voor ons als een overwinning! We zijn er ontzettend trots op en vieren dit feestje samen met de Gemeente Borne en haar inwoners!

'Mijn Borne 2030' wint de Galjaardprijs 2011